Medan kata merujuk kepada unsur-unsur
serta gaya pemakaian bahasa sesebuah puisi. Ruang lingkup medan kata adalah
seperti yang berikut:
Diksi : Pemilihan dan penggunaan kata khusus
secara puitis yang ditulis secara sedar untuk melahirkan kesan rasa dan makna
dalam puisi. Diksi yang baik dinilai daripada aspek ketepatan, kemunasabahan,
kejelasan dan keunikan.
Contohnya: berkerlipan bintang kejora
Imej
/ citra alam: Gambaran
atau tiruan bentuk atau objek alam yang tergambar dalam fikiran, dicipta atau
digambarkan untuk menyatakan satu pengertian perasaan. Memindahkan pengertian
konkrit kepada satu pengertian abstrak dengan menggunakan objek alam bagi menggambarkan kesan rasa dan
makna.
Contoh: bulan, laut, bunga mawar,
selasih, rama-rama, undan
Kiasan: Kata atau ungkapan yang digunakan
untuk menyatakan sesuatu dengan cara bersandarkan atau membandingkan sifanya
dengan sesuatu yang lain agar pernyataan menjadi lebih jelas dan memberi kesan
serta makna khusus. Mungkin dalam bentuk bandingan atau tanpa bandingan.
Contoh: pahit bagai
hempedu; tinggi menggunung
Rima: Persamaan gugus kata daripada segi
vokal atau konsonan yang timbul pada awal, tengah, dan hujung baris puisi. Pengulangan
bunyi vokal atau konsonan pada susunan perkataan dalam sebaris puisi dikenali
rima dalaman.
Contoh: sekuntum
bunga biru
Pengulangan bunyi vokal atau konsonan
pada hujung baris puisi dikenal sebagai rima luaran.
Contoh:
Sekuntum bunga biru
Yang luruh di penjuru itu
Adalah seorang aku
Yang merinduimu
Aliterasi: Pengulangan bunyi konsonan dalam
baris. Contohnya adalah seperti yang berikut:
Kelam menyelubugi
malam
Asonansi: Pengulangi bunyi vokal dalam baris.
Contohnya adalah seperti yang berikut:
Melangkah gadis
menahan denyutan
Rentak: Tingkahan tinggi-rendah,
panjang-pendek, cepat-lambat suara sewaktu melafazkan puisi dan memberikan
kesan perasaan terhadap suara pembaca.
Jeda: Titik perhentian seketika, perlaihan
atas nafas sewaktu melafazkan puisi, berguna untuk menimbulkan kesan tumpuan
dan imaginasi terhadap bahasa dan muzik kata; ditandai dengan (,) atau (;).
Contoh:
Kalau nak gugur, gugurlah
nangka,
Jangan menimpa si ranting
pauh;
Kalau nak tidur, tidurlah
mata,
Jangan terkenang orang
yang jauh.
Simili: Tamsil atau kiasan yang
membandingkan dua objek yang mempunyai sifat dan nilai yang sama secara
langsung, menggunakan perkataan bandingan. Contoh:
Berburu ke padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai
bunga kembang tak jadi.
Metafora: Kiasan atau analogi yang
melambangkan sesuatu bagi sesuatu yang lain bagi menyarankan antara
kedua-duanya terdapat kesamaan tanpa menggunakan kata bandingan.
Contoh: lautan kasih, gunung harapan, api kemarahan
Personifikasi: Bandingan yang memberikan sifat
manusia kepada benda, objek, binatang, idea atau hal-hal yang abstrak.
Contoh:
Bulan tersenyum rawan
Damai melambai senja
Beburung bersiul girang
Hiperbola: Kiasan dalam bentuk ungkapan yang
menggambarkan sesuatu secara berlebihan, digunakan bagi menguatkan makna.
Contoh:
perahu lilin layar kertas
menyeberangi lautan api
menggapai gunung nan tinggi
Sinkof:
Singkatan kata untuk mempercepat rentak bahasa atau merendahkan perasaan
/ emosi. Contoh: ku, mu, tak, dah
Inversi: Pembalikan kata untuk menguatkan
kesan rasa terhadap sesuatu.
Contoh:
Akan
kupinta l buih-buih,
Menjadi tali mengikatmu
Akan
kuanyam
gelombang-gelombang,
Menjadi hamparan ranjang
tidurmu.
Anafora: Ulangan perkataan atau frasa yang
sama pada awal baris dalam dua baris atau lebih. Contoh:
Aku cinta padamu laut
Aku sayang padamu camar
Aku rindu padamu kedamaian
Epifora: Ulangan perkataan atau frasa yang
sama pada akhir baris bagi dua baris atau lebih. Contoh:
Sekuntun bunga biru
Sehampar laut biru
Imejan: Puisi yang mengandungi banyak
perkataan yang menggambarkan objek atau perlakuan yang membentuk simbol, lambang
atau kod untuk menggambarkan sikap dan perasaan penyair. Contoh:
Segar angin laut
Mengembalikan rindunya
pada kolek
Bagi buih kecil
(angin, laut, kolek, buih kecil – imej
kepada kehidupan nelayan yang
miskin)
Nada: Sikap pengarang terhadap objek atau
ideanya, mungkin bercorak romantis,
Melakolis, patriotis, sinis, dan
lain-lain. Dalam puisi, nada lahir daripada gabungan atau variasi unsur diksi,
rima, aliterasi, asonansi, imejan dan simbol. Contohnya, sajak “Keindahan yang
Hilang (Kerusi halaman 15) bernada sedih dan melankolis.