Puisi sering dianggap objek yang kabur
dan menakutkan. Banyak orang yang cuba menjelajahinya tersesat dalam rimba
puisi yang gelap dan misteri itu. Namun, wajar diakui bahawa untuk menerokai
daerah puisi, seseorang harus berbekalkan kematangan kata, kebijaksanaan makna
dan kelunakan rasa. Sesungguhnya, apabila seseorang telah berupaya menerobos
ruang makna sesebuah puisi, maka ia telah mencapai darjah kebahasaan tertinggi.
Tidak ada lagi tingkat kebahasaan yang lebih tinggi selain bahasa puisi.
Seserang pujangga yang mencipta puisi mengikut T.S. Eliot (1993) ialah “arkitek
yang membina keindahan pengalaman dengan kecantikan bahasa secara bijaksana”.
Za’ba
(1962:218) yang mendefinisikan puisi
sebagai karangan berangkap, dilihat memberikan tafsiran yang agak umum dan
kabur walaupun terdapat penegasan tentang konsep kecantikan puisi tersebut.
Katanya:
“Karangan berangkap itu khas dipakai
untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yang indah dan melukiskan
kemanisan dan kecantikan bahasa.Maka, dengan gambaran yang cantik ini, perkara
yang dikatakan itu bertambah menarik kepada hati orang yang mendengarnya.”
Struktur
karangan berangkap yang dimaksudkan Za’ba merangkumi aspek susunan kata, rentak
bunyi dan isi. Katanya:
“Karangan
berangkap itu ialah karangan yang disusun dengan bahagian yang berkerat-kerat,
dan di antara sekerat dengan sekerat itu biasanya berjodoh bunyinya atau
rentaknya atau isinya, serta kebanyakannya memakai timbangan dan sukatan yang
tertentu. Dalam perbahasan pengarang-pengarag cara baharu sekarang, karangan
demikian disebut “puisi” (berlawanan dengan “prosa” iaitu karangan lurus
sahaja).
Sebait
puisi juga merupakan alunan rasa dalam kilasan imaginasi si penyajak seperti
yang dikonsepkan oleh William Worsdworth (1988:4) iaitu “suatu pengucapan
tentang perasaan ghairah yang imaginatif, biasanya berentak dan berlaku secara
spontan dalam suasana tenang”.
Sungguhpun
demikian, tidak dapat dinafikan bahawa puisi ialah ciptaan yang indah daripada
aspek bentuk dan isi sehingga mendorong Samuel Taylor Coleridge (1988:4)
menganggap puisi sebagai “the best words
in their best order”.
Kecantikan
bentuk harus pula diharmoniskan oleh keutuhan makna dan keanjalan rasanya. Oleh
sebab itu, Muhammad Haji Salleh (1988:10) melihat puisi sebagai “…bentuk
sastera yang kental dengan muzik bahasa serta kebijaksanaan penyair dan
tradisinya. Dalam segala sifat kekentalannya, puisi setelah dibaca akan
menjadikan kita lebih bijaksana. Bukanlah puisi nama andainya ia tidak berupaya
membijaksanakan pembaca.”
Tanggapan
beliau selari dengan pandangan Robert Frost (1988:54) yang menegaskan bahawa
proses penikmatan puisi sebagai “it begins in delight and ends in wisdom.”
V.I
Braginsky (1994:2) pula menyatakan bahawa untuk menikmati karya sastera
termasuk puisi, seseorang pembaca mungkin mencapai salah satu atau semua tiga
tingkat sfera fungsional di bawah:
·
Sfera
mengharmonikan kekacauan kesan-kesan psikik / pengubatan psikik / psikoterpi
jiwa / hiburan
·
Sfera
faedah / manfaat / alat penghayatan intelektual / cerminan didaktik
·
Sfera
kesempurnaan rohani / kamal / penghayatan intuitif berhubungan dengan Allah
Ralph Waldo Emerson (1988:6) pula
berpandangan bahawa “puisi membawa makna sebanyak mungkin dalam kata-kata
sedikit mungkin.”
Bagi
khalayak sastera Melayu, penggunaan istilah “puisi” masih agak baru. Mereka
lebih sering menggunakan istilah “sajak”. Oleh itu, Muhammad Hj Salleh (1988:
1-4) membezakan konsep sajak dan puisi. Mengikut beliau:
“Istilah
sajak sekarang ini digunakan secara agak longgar dan sering disamaertikan
dengan puisi. Tetapi, maknanya yang lebih tepat dan diterima di kalangan
pengkaji kesusasteraan ialah bahawa sajak itu suatu bentuk moden yang lebih
bebas dan seterusnya rangkapnya tidak terikat atau menyalin bentuk-bentuk
tradisional seperti pantun dan syair dan membawa suasana serta pandangan hidup
yang lebih moden.”
Dalam
hal ini, Muhammad Hj Salleh menegaskan bahawa sajak ialah karya ringan yang
belum sampai ke peringkat sastera, sementara puisi ialah karya yang telah
mencapai tahap tinggi dalam tema, bahasa dan teknik sehingga wajar digolongkan
sebagai hasil sastera.
Sehubungan
dengan itu, Harun Mat Piah (1989:1) berpendapat bahawa tiada satu definisi umum
yang dapat diaplikasikan dengan tepat kepada konsep puisi seperti yang difahami
oleh masyarakat kesusasteraan Melayu. Oleh itu, beliau berpegang pada tanggapan
iaitu puisi sebagai satu bentuk pengucapan bahasa dalam susunan yang istimewa
berbanding dengan pengucapan biasa seperti yang digunakan dalam pertuturan
sehari-hari.
Jelaslah
bahawa dari jurus mana pun, seseorang memandang puisi, hakikatnya sebagai satu
bentuk genre kesusasteraan. Puisi merupakan manipulasi aksara yang terjelma
daripada kesepaduan medan kata, medan
makna dan medan rasa hasil proses kreatif imaginatif Sang Pujangga.
Kerap kali puisi membawa bersamanya amanat budi rasa, budi fikir masyarakat
yang digarap secara misterius religius. Hal ini sedikit sebanyak mengesahkan
pendapat umum bahawa puisi ialah seni sastera yang aneh dan tak tentu.
No comments:
Post a Comment