Kursus
BMM3116 Kesusasteraan Melayu Dalam Bahasa Melayu menghuraikan sastera dalam
pengisian kurikulum bahasa Melayu sekolah
rendah, pendekatan pemahaman teks
sastera sekolah rendah, teknik dan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran sastera, sastera bandingan,
sastera kanak-kanak dan remaja dan apresiasi teks sastera sekolah rendah. (Sila
rujuk - Agihan Tajuk). Modul ini mengandungi lima tajuk
seperti yang berikut:
Tajuk 1: Perbincangan mengenai pendekatan pemahaman teks menggunakan
kaedah struktural dan kaedah
mengalami menghayati
Tajuk
2: Perbincangan mengenai pendekatan pemahaman
teks menggunakan kaedah berfokus
Tajuk 3: Membincangkan tentang
konsep sastera bandingan secara umum . perbincangan juga menyentuh mengenai
unsur-unsur interteks dan parodi dalam sastera bandingan.
Tajuk 8: Bahagaian ini mengkhusus
tentang Sastera Kanak-kanak
dan Remaja dari dari segi latar belakang. Karya dan tokoh serta
sastera kanak-kanak dari perspektif pendidikan.
Tajuk 9: Bahagian ini memfokuskan kepada apresiasi teks sastera sekolah rendah. Kandungan
modul dimulai dengan perbincangan struktur, fungsi , dan ciri bahasa bagi genre puisi tradisional dan
puisi moden (dalam Tajuk 12, 13, 14 dan 15).
Modul
ini juga disertakan aktiviti dan latihan untuk pengukuhan pembelajaran.
Terdapat beberapa aktiviti dan latihan yang disediakan bagi setiap tajuk.
Latihan ini harus disiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan. Hasil kerja
pelajar yang telah disiapkan hendaklah dihantar kepada pensyarah secara e-mel
atau bersemuka. Sebagai memantapkan lagi kefahaman setiap tajuk dalam kursus
ini, pelajar dinasihatkan membuat banyak rujukan dan pembacaan. Pelajar juga
digalakkan menghubungi pensyarah untuk mendapatkan maklumat lanjut yang
berkaitan dengan topik-topik yang dipelajari.
No comments:
Post a Comment