13. SYAIR
13.1 Pendahuluan
Seperti juga pantun, syair ialah karya kreatif lisan
genre puisi tradisional. Pada awalnya digunakan secara meluas di nusantara
untuk menyebarkan ajaran tasauf (sufi) selain untuk tujuan bercerita.
Istilah syair berasal
daripada perkataan Arab shi’r (puisi / sajak) dan sha’ir (penulis puisi /
penyajak). Syair mula diperkenalkan oleh Hamzah Fansuri dan berkembang selepas
kematiannya pada 1630. Dipercayai bentuk prototaip syair tertulis pada 1380 di
batu nesan Minye Tujuh, Acheh.
13.1.2 Ciri Syair
Syair mempunyai ciri yang berikut:
(i) Empat
baris serangkap.
(ii) Jumlah
perkataan ialah 3 – 4 perkataan sebaris dengan bilangan suku
kata antara 8 – 12.
(iii) Skima rima hujung ialah a,a,a,a dan rima tengah
tidak dipentingkan.
(iv) Wujud hentian sebentar (pause) di pertengahan baris
dan jeda (caesura) di hujung baris – pertukaran lengguk suara dan melodi.
(v) Keseluruhan baris ialah satu kesatuan idea.
(vi) Syair tidak boleh berdiri sendiri sebagai satu
rangkap. Sebaliknya, keseluruhan rangkap ialah satu kesatuan idea.
(vii) Isinya bercorak cerita atau huraian panjang tentang
sesuatu subjek. Bahasanya puitis.
(viii) Sesebuah syair ialah satu cerita yang lengkap
(mengandungi watak, urutan peristiwa, plot seperti cereka).
13.1.3 Cara Mendendangkan Syair
Syair boleh didendangkan dengan pelbagai versi lagu
atau melodi. Ada teks / naskhah tertentu didendangkan dengan melodi lagu yang
khusus. Misalnya:
3.1 Lagu Selendang Delima (teks syair Selendang Delima)
Lagu syair ini digunakan secara meluas oleh pelajar
dan guru di sekolah serta masyarakat umum untuk mendendangkan syair.
3.2 Lagu Siti Zubaidah (teks syair Siti Zubaidah)
Lagu ini popular di Pahang dan Terengganu.
3.3 Lagu Rakis (teks
Syair Rakis – karangan Almarhum Pangeran Shahbandar Pangeran Mohamad Salleh).
Popular di Brunei dan Sarawak.
3.4 Lagu Narasi
Popular di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.
Contoh lagu-lagu yang dinyatakan di atas boleh di dapati di Bahagian
Teknologi Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia.
13.1.4 Panduan Mendendangkan Syair
4.1 Suara
Suara adalah penting untuk mendendangkan syair.
Suara ialah sifat semula jadi. Oleh itu tidak semua orang boleh mendendangkan
syair dengan suara yang baik. Namun, dengan latihan yang berterusan,
sekurang-kurang dapat membantu pelajar memelodikan syair dengan baik dan
berkesan.
4.2 Hayati tema
Untuk mendendangkan syair dengan baik dan berkesan,
kita perlu menghayati tema. Tema penting dan ada kaitan dengan cara melagukan
syair. Selain itu, pelajar harus tahu tentang mod syair tersebut kerana aspek
ini juga mempengaruhi bentuk / lagu syair.
4.3 Melodi syair
Pada dasarnya melodi syair berbentuk perlahan atau
mendayu-dayu. Hal ini demikian kerana mesej syair ialah berkait dengan perasaan
yang harus dinikmati melalui penghayatan rasa dan sentuhan kalbu.
4.4 Patah kata
dan lenggok lagu mengikut baris
Kita perlu memahami dan menghayati setiap patah kata
dalam baris. Cara ini penting untuk kita mengujarkan patah kata dengan lenggok
yang sesuai yang boleh menimbulkan kesan rasa kepada pendengar.
4.5 Skema muzik /
melodi
Secara umumnya bagi mana-mana puisi tradisional,
termasuk syair, muzik katanya ditandai oleh empat bentuk skema rima, iaitu:
- Suara mendatar
- Suara meninggi
- Suara merendah
- Suara beralun
Gabungan skima muzik ini menerbitkan tingkah suara
yang mempengaruhi alunan kata dan muzik puisi tradisional. Di sinilah
terletaknya keindahan pengucapan atau dendangan puisi berkenaan.
4.6 Perhentian
pada patah kata
Apabila mendendangkan syair, kita perlu memastikan
bahawa kita berhenti atau mematahkan kata pada tempat yang sesuai kerana
perhentian ini mempengaruhi makna dan juga kesan emosi pendengar.
Contoh:
Orang berilmu / sukar dicari,
Sehari-hari / memencil diri,
Hanya manikam / kenal jauhari,
Bila bercakap / merendah diri.
Dalam syair di atas, tanda (/) melambangkan tanda
perhentian yang sepatutnya kerana perhentian tersebut mengujarkan frasa yang
bermakna. Jika bilangan perkataan tidak seimbang, maka kita buat perhentian
mengikut bilangan suku kata. Misalnya, perhatikan rangkap sajak yang berikut:
Tersebutlah perkataan / Bidasari, (3 perkataan)
Setelah malam / sudahlah hari, (4 perkataan)
Bangunlah ia / seorang diri, (4 perkataan)
Makan dan minum, / barang yang digemari. (6
perkataan)
No comments:
Post a Comment